Üniversite tercinde izlenen, 15 YANLIŞ YOL
- Kendi ÖZELLİKLERİNE ve İLGİNİSİNE UYMAYAN bir mesleği tercih etmek
- ÇALIŞMA ŞARTLARINI BİLMEDİĞİ bir mesleğin bölümünü tercihi etmek
- Yaşamak İSTEDİĞİ HAYATA UYMAYAN bir mesleğin bölümünü tercih etmek
- İleride “NE İŞİM VAR BENİM BU BÖLÜMDE diyeceği bir bölümü tercih etmek
- İçinde olmaktan HEYECAN DUYMAYACAĞI mesleğin bölümünü tercih etmek
- Kendisinin istemediği ama, ANNE BABASININ VE ÇEVRESİNİN ETKİSİYLE bir mesleğin bölümünü tercih etmek
- Tercih edeceği meslekle ilgi ÇALIŞAN KİŞİLERLE HİÇ KONUŞMADAN bir meslek tercihi yapmak
- Seçmek istediği mesleğin, gerçek hayattaki DEĞERİNİ ARAŞTIRMADAN tercih yapmak
- Üniversite hayatında olmayan, ama İŞ HAYATINDA GEREKLİ OLAN ÖZELLİKLERİ BİLMEDEN meslek tercihi yapmak
- Gelecekte “KEŞKE” diyeceği bir mesleği tercih etmek
- Sadece POPÜLER olduğu için bir meslek tercihi yapmak
- Girmiş olmak için bir bölümü tercih etmek
- Aldığı “PUAN BOŞA GİTMESİN” diye bir üniversite ve bölümü tercih etmek
- Sadece MAAŞI YÜKSEK olduğu için, o mesleğin bölümünü tercih etmek
- Sonunda en YANLIŞ TERCİHLERİ YAPMAK için, bu yolları izlemek
Yıl 2013, özel bir bankanın Türkiye’deki şubelerine ST (Satış Temsilcisi) personel alımı sürecinde sorumluluk alarak, banka ile birlikte bir çalışma gerçekleştirdik.
Sizdrama, ST olarak işe alınacak personel adaylarına, DramatİK yöntemli bir uygulama gerçekleştirdik. DramatİK uygulamasının içeriğini ve gözlem kriterlerini, bankanın alım yapacağı ST personelinde aradığı özellikler üzerinden karşılıklı olarak belirledik.
ST alımı için bankaya, binlerce genç müracaat etmiş, ilk etapta on-line üzerinden yapılan değerlendirme formu ile sayı, 450 kişi olarak belirlenmişti. Sonuç olarak bu aşamalar sonrası belirlenen 450 kişi, Türkiye’nin farklı şehirlerinden mülakat için İstanbul’a gelmişti.
Bu kısma dikkat! Bankacılık sektöründe çalışmak için mülakata gelen adaylar, EDEBİYAT, MÜZİK, MÜHENDİSLİK, ARKEOLOJİ… ve diğer alanlarda lisans mezunu gençlerden oluşuyordu. Yani bu gençler, bankacılık dışında farklı meslek alanlarına ait lisans eğitimlerini tamamlamışlar ancak, “ekmek parası” için buraya kadar gelmişlerdi.
Bu durum ülkemizde yıllardır devam eder. Özellikler, ilgi ve yeteneklerin göz ardı edildiği bir eğitim sisteminden gelen gençler, ne yazık ki bu durumla karşılaşırlar.
Bir şans ki, Sizdrama olarak bu ise alım sürecinde hem bankanın hem de adayın yararına olacak bir uygulamamız vardı. Önceden oluşturulan 15 kişilik 30 grubu, 10 gün süresince sırayla DramatİK uygulamasına aldık. Her grupla yaklaşık 1.5 saatlik uygulama gerçekleştirdik. DramatİK uygulamaları, Sizdrama kadrosunda yer alan Yaratıcı drama liderinin yönetiminde, Psikolog ve İK uzmanı gözetiminde yapıldı.
DramatİK yönteminin özelliği, adayların kendilerini rahat hissedecekleri, kendi özelliklerini defalarca ortaya koyabilme imkanı bulacakları ve her adayın bankanın istediği ST özellikleri ile uyumlu ya da uyumsuz olan tutum ve davranışların gözlemlenebileceği bir ortam yaratıyor olmasıdır.
İşe alım sürecinin sonunda bankaya, ST yetkinliklerine uygun 102 aday belirledik ve banka bu gençlerin hepsinin işe alımını gerçekleştirdi. Hatta ileri zamanlarda bu gençlerin şubelere uyum eğitimini de gerçekleştirme şansı bulduk.
Bu süreçte, adaylardan ve bankanın İnsan Kaynakları departmanından çok olumlu geri bildirimler aldık. İşe alım süreçlerini izleyen banka İK departmanın, “Biz bu özelikleri, şubelerdeki çalışma ortamlarında dahi, 3 ayda ancak görebilirdik” gibi ifadeleri ile işe alım sürecine katılan gençlerin “Üzerimizdeki stresi atmamızı sağladığınız ve kendimizi gösterebilme ortamı sağladığınız için çok teşekkür ederiz” gibi ifadeleri bizi oldukça mutlu etmişti.
Eğitim sistemi, olması gereken işlevini gerçekleştirmiş olsa idi buraya, bankacılık sektörüne ve özelliklerine uygun gençler gelmiş olacak, insani, mesleki, zaman ve fayda yönünden her şey daha verimli olacaktı.
Eğitim sistemimizin olması gereken düzeye gelmesini beklerken gençlerimiz, meslek (üniversite bölüm) tercihlerinde en azından yukarıda belirtilen yanlışların tersini yapmaya çalışabilirler.
A. Suat GÜNEŞ
Yaratıcı Drama Lideri